Przedstawione na poniższym diagramie zadanie autorstwa Leonida Kubbela, choć na pierwszy rzut oka może wydawać się proste, wymaga jednak dobrej spostrzegawczości. Białe zaczynają i dają mata w 1 posunięciu!

Wydawać by się mogło, że będące na ruchu białe mają bardzo dużo ciekawych możliwości, a sposobów na zamatowanie przeciwnika w 1 posunięciu jest sporo. Okazuje się jednak, że istnieje tylko jedno rozwiązanie tego zadania. Oto przykładowe możliwości białych, które nie kończą się matem:
- 1. Hc5+ – czarne odpowiadają 1. … Kd8
- 1. Gd6+ – czarne odpowiadają 1. … Kf6
- 1. Sg6+ – czarne odpowiadają 1. … G:g6
- 1. Gg5+ – czarne odpowiadają 1. … Kf8
- 1. Gh4+ – czarne odpowiadają 1. … Wg5
Warto zauważyć, że nie prowadzi do mata również 1. d8H – dorobienie hetmana jest posunięciem nieprawidłowym, gdyż prowadziłoby do odsłonięcia ataku czarnego gońca z c8 na białego króla.
Wobec tego jakie posunięcie pozwala białym natychmiast wygrać partię? Rozwiązaniem zadania jest 1. Ha3!
