W sytuacji przedstawionej na diagramie białe mają oczywiście dużą przewagę materialną i wygraną pozycję. W jaki sposób jednak należy zagrać białymi, aby dać mata w 2 posunięciach?
Z pewnością warto zauważyć, że na razie wszystkie potencjalne możliwości zamatowania są skutecznie kontrolowane przez czarne figury – wieża z d6 kontroluje pole d1, co uniemożliwia ruch Hd1X. Czarne gońce pilnują z kolei pól a2 i b2, na których również białe mogłyby próbować dać mata.
W takiej sytuacji warto zastosować motyw przesłony – jeżeli tylko jedna z czarnych figur przestanie kontrolować jedno z zaznaczonych pól, będzie można zamatować króla. Dlatego rozwiązaniem zadania jest efektowne posunięcie 1. Wd4!
Białe oddają wieżę, aby naruszyć obronne ustawienie przeciwnika. W tym momencie zarówno pole b2, jak i pole d1 nie są już kontrolowane przez czarne i niezależnie od ich odpowiedzi nastąpi mat hetmanem na jednym z wymienionych pól.